دریافت قیمتها در تلگرام

سروش

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد

بورس جهانی شیکاگو

بورس جهانی شیکاگو

پروماک

مرغک

آویژدانه

فید ماشین

طیوران ابزار

افرند توسکا

سیانس

بیکداچمن

دانلود آهنگ

 تسخیر بازارهای منطقه ایی طیور ، هدفی در همین نزدیکی
 

تسخیر بازارهای منطقه ایی طیور ، هدفی در همین نزدیکی .

 

نام مقاله :

تسخیر بازارهای منطقه ایی طیور ، هدفی در همین نزدیکی .

 

نویسنده :

علیرضا گائینی ، دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد گرمسار .

 

حقیقت آن است که با گذشت زمان ، جهان روز به روز کوچکتر می شود . در صورتی که فردی به تهران مسافرت نماید ، به حومه شهر تایلند برود یا مناطق وسیع کشاورزی اروپا را مورد بازدید قرار دهد ، شباهتهای بسیار زیادی را در روند تولید و پردازش جوجه های گوشتی مشاهده خواهد نمود . در واقع ، تفاوتهای اندکی در این روند در نقاط مختلف جهان وجود دارد .

تحکیم و ترکیب شرکتهای تهیه کننده گله های مادر ، تجهیزات تولیدی و پردازشی طیور ، تجارت جهانی و صادرات و واردات را به روندی ضروری مبدل ساخته است .

روند یاد شده ، در بهبود خصوصیات ژنتیکی ، فرمولاسیون دان و تکنولوژی های پردازش محصولات طیور نقش بزرگی را ایفا می نمایند . تحت چنین شرایطی ، صنعت تولید جوجه های گوشتی ، توانایی تولید به صرفه جوجه های گوشتی را پیدا کرده است .

اما عموم تولیدات و اقدامات پردازشی ، پتانسیل رقابت تولیدکنندگان گوشت طیور را در عرصه بازارهای جهانی فراهم آورده است .

 

رقابت برای نفوذ در بازارهای جهانی :

سرویس خارجی کشاورزی USDA در اکتبر سال جاری ، مطالبی را تحت عنوان (( تولیدات طیور : بازارهای جهانی و تجارت )) منتشر نمود .  صنعت تولیدات طیور ایالات متحده ، طی دهه اخیر رشد مناسبی را داشته است . اما بایستی توجه داشت که در حال حاضر ، رشد تولید یاد شده کاهش یافته است . از سوی دیگر ، برخی از مفسرین نیز از قطع رشد تولید این کشور سخن به میان آورده اند .

به عبارت دیگر ، ظرف سالهای اخیر ، چین و برزیل رشد ثابتی را در تولید داشته اند . جالب آن که این رشد ، موقعیت آمریکا را در میان تولیدکنندگان بزرگ جوجه های گوشتی در جهان دچار تهدید کرده است .

اما سوالی در این بین مطرح می گردد . چگونه میتوان شرکتهای پرورش طیور اهلی را گسترش داد ؟

این قبیل شرکتها با حمایت ارگانهای ذی ربط و همچنین یافتن بازارهای مناسب مصرفی محصولات تولیدی آنها ، تقویت شده و رشد می کنند .

توجه داشته باشیم که چنین شرکتهایی را نمی توان با معرفی بازارهای محدود مصرف داخلی به جایگاه مناسبی رسانید . در این بخش به مرور یک تجربه می پردازیم . در واقع شرکتهای بین المللی بسیاری را میتوان در سراسر جهان نام برد که همگام با شرکتهای تولیدکننده داخلی کشورها ، سالیان طولانی نقشی مهم را در تامین پروتئین مصرفی کشورها ایفا نموده اند .

شرکت بین المللی Pilgrim نمونه واضحی از این قبیل شرکتهاست . این شرکت بین المللی نقش مهمی را در تامین طیور مصرفی کشور مکزیک ایفا نموده است . نکته جالب آن که قدمت شرکت مذکور با شرکتهای مشابه مکزیکی برابر بوده و همچنان نقش موثر خود را در این کشور ایفا میکند .

یا میتوان به مدارک منتشره توسط شرکت تایسون اشاره نمود . این شرکت اخیرا ادعا کرده است که حجم سرمایه گذاری خود را در چین و برزیل افزایش داده است .

اما این قبیل شرکتهای تولیدکننده محصولات طیور در چه مناطقی سرمایه گذاریهای خود را انجام می دهند . در واقع ، این شرکتها چگونه بازارهای هدف خود را شناسایی میکنند ؟

کشور عزیز ما ممکن است بازار جذابی برای شرکتهای تولیدکننده تجهیزات مرغداری باشد . این در حالیست که نبایستی از نقش کشورهایی چون برزیل نیز در منطقه ما غافل شد . در واقع ، نباید با بررسی نگاه راسخ برزیل به بازارهای منطقه خود متعجب گردیم .

توجه داشته باشیم که این کشور و کشورهایی از این دست ، بدنبال جای پای محکمی در منطقه جذاب ما بوده و به تلاشهای خود در جهت ایجاد بزرگراهی مناسب جهت سرازیر نمودن محصولات طیور خود به بازارهای مصرفی منطقه ادامه خواهند داد .

روزهای 28 تا 30 ژانویه سال جاری ، روزهای پرتلاطمی برای مفسرین و تلاشگران عرصه صنعت طیور جهان بود . طی این سه روز ، نمایشگاه بین المللی طیور در آتلانتا آمریکا برگزار گردید .

با بررسی نظرات مفسرینی که از نمایشگاه مذکور بازدید نمودن میتوان این نکته را دریافت که راههای تجارت بین المللی طیور برای رهبران پیشرو در این صنعت باز شده است . بطور عام ، منطقه ما و بطور خاص ، کشور عزیزمان ایران نیز بعنوان یکی از ده کشور برتر تولیدکننده محصولات طیور در سراسر جهان ، از فرصت یاد شده بایستی استفاده مناسبی را ببرد .

بر اساس آمارهای منتشره ، نزدیک به 4000 بازدیدکننده در سال 2008 میلادی از یکصد کشور جهان به بازدید از نمایشگاه فوق پرداختند . در این نمایشگاه اکثر بازدیدکنندگان از آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی بوده و مابقی آنها از آسیا و اقیانوسیه بودند .

پیش بینی میشود که برگزاری نمایشگاههایی از این دست در سال 2009 میلادی با استقبال بیشتری روبرو گردد . شکست قیمتهای برخی محصولات و همچنین ، تلاشهای صنعت در جهت فراهم نمودن منابع مورد نیاز پروتئین مردم با توجه به میزان افزایش تقاضا ، از دلایل اصلی این قبیل پیش بینی ها میباشد .

 

استفاده از فرصت در منطقه :

آنچه را جهانی شدن می نامند اگر چه برای کشورهای توسعه یافته بیش از کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته فرصت سود بردن از شرایط جدید را فراهم کرده است، لیکن این امکان را برای برخی از کشورهای در حال توسعه فراهم آورده تا با برنامه ریزی صحیح و تلاش بتوانند جایگاه خویش را در صحنه رقابت های بین المللی ارتقا دهند.

این در حالیست که با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب کشورمان و قرارگیری در مجاورت کشورهایی چون عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و همچنین نزدیکی به قاره آفریقا با برنامه ریزی مناسب و مدون نقشی بسیار مناسب را در این منطقه ایفا نمائیم .

در پایان این نکته را یادآور می شوم که این فرصت رشد، نیازمند بهره‌گیری بدون تاخیر و با سرعت و برنامه ریزی صحیح برای قرار گیری در مسیر توسعه می باشد.