دریافت قیمتها در تلگرام

سروش

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد

بورس جهانی شیکاگو

بورس جهانی شیکاگو

پروماک

مرغک

آویژدانه

سبوس برنج شما

فید ماشین

طیوران ابزار

افرند توسکا

سیانس

بیکداچمن

دانلود آهنگ

 تخم مرغ و خواص آن
 

تخم مرغ و خواص آن

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبى از پروتئين، ويتامين ها و املاح ضرورى است و مى تواند به عنوان يک ماده غذايى مهم در برنامه غذايى افراد وجود داشته باشد. نيازهاى تغذيه اى افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است.

ارزش انرژى زايى تخم مرغ:
يک عدد تخم مرغ متوسط 76 کيلوکالرى انرژى دارد و مصرف روزانه يک عدد تخم مرغ، 3 درصد نياز انرژى يک مرد بالغ و 4 درصد نياز انرژى يک زن بالغ را تأمين مى کند.

پروتئين:
تخم مرغ منبع بسيارغنى پروتئين است. ارزش بيولوژيکى پروتئين تخم مرغ بسيار بالاست و نسبت به ساير منابع پروتئينى مثل لبنيات، گوشت ها و حبوبات غنى تر است. پروتئين تخم مرغ داراى تمامى اسيدآمينه هاى ضرورى براى سلامتى بدن مى باشد.
بنابراين مصرف تخم مرغ با ساير موادغذايى که از نظر پروتئينى فقير هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تکميل ارزش پروتئينى غذا مى شود.
12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئين تشکيل مى دهد و هم در زرده و هم در سفيده وجود دارد. ولى بيشتر در سفيده تخم مرغ و به نام آلبومين وجود دارد.
در نمودارهاى ارزيابى کيفيت پروتئين موجود در موادغذايى، هميشه تخم مرغ در بالاترين حد يعنى 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع براى سنجش پروتئين ساير غذاها استفاده مى شود. يتامين ها:
تخم مرغ، بيشتر ويتامين هاى موردنياز بدن به جز ويتامين C را دارد. تخم مرغ منبع خوبى از ويتامين هاى گروه B و ويتامين A مى باشد. همچنين ويتامين D و ويتامين E را به مقدار کافى و لازم تأمين مى کند.

املاح:
تخم مرغ حاوى تمامى املاح براى تأمين سلامتى فرد است. به خصوص اينکه منبع بسيار خوب يد و فسفر مى باشد که يد براى ساخت هورمون تيروئيدى و فسفر براى رشد بهتر و سلامتى استخوان هاى بدن لازم مى باشند.
املاح مهم ديگرى که در تخم مرغ وجود دارند شامل: روى، سلنيم، آهن و کلسيم مى باشند.
روى باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر مى شود و عفونت را نيز از بين مى برد.
سلنيم نيز يکى از آنتى اکسيدان هاى مهم مى باشد و راديکال هاى آزاد ناشى از سوخت ناقص چربى ها را در بدن از بين مى برد و مى تواند بر عليه عوامل ايجادکننده سرطان نقش داشته باشد.
کلسيم نيز براى عملکرد بهتر سيستم عصبى، رشد بهتر افراد استخوان ها و استحکام ها آنها لازم است.
آهن يکى از اجزاء اصلى و حياتى گلبول هاى قرمز خون است ولى قابليت استفاده اين نوع آهن براى بدن هنوز مشخص نيست.
کربوهيدرات و فيبرغذايى:
تخم مرغ به مقدار خيلى کم کربوهيدرات دارد و نيز فاقد فيبرغذايى است.

چربى ها:
10.8 درصد تخم مرغ را چربى تشکيل مى دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از 0.05 درصد آن در سفيده موجود است.
بر اساس تحقيقات 11 درصد اسيدهاى چرب تخم مرغ از نوع اسيدهاى چرب غيراشباع پلى( با چند باند دوگانه)، 44 درصد از نوع اسيدهاى چرب غيراشباع مونو( با يک باند دوگانه) و 29 درصد از نوع اسيدهاى چرب اشباع است

کلسترول:
کلسترول و لسيتين، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ مى باشند و براى ساختمان و عملکرد سلول هاى بدن ضرورى اند.
کلسترول قابليت انعطاف و نفوذپذيرى غشاى سلول هاى بدن را حفظ مى کند. همچنين بعنوان يکى از اجزاء تشکيل دهنده مواد چربى است که باعث نرمى پوست مى شوند.
کلسترول براى توليد هورمون هاى جنسى، کورتيزول( هورمون غدد فوق کليوى)، ويتامين D و نمکهاى صفراوى در بدن لازم است.
براساس اطلاعات حاصله از آخرين تحقيقات به عمل آمده توسط انجمن قلب امريکا، کميسيون بين المللى تخم مرغ و دانشگاه آريزونا مشخص شده است که کلسترول دريافتى از راه غذا و کلسترول موجود در خون با هم يکى نيستند به عبارت ديگر کلسترول موجود در غذاى مصرفى به طور خودکار به کلسترول خون افزوده نمى شود قسمت اعظم کلسترول خون در داخل بدن سنتز مى شود. به موازات افزايش ميزان کلسترول دريافتى از غذا، ميزان سنتز کلسترول در بدن کاهش مى يابد که اين روند به تثبيت وضعيت کلسترول پلاسما کمک مى کند لازم به ذکراست که چربيهاى اشباع شده موجود در غذا بيشترين تاثير را بر روى سطح کلسترول خون مى گذارند و دراين بين کلسترول غذا نقشى ندارد طبيعى است وقتى که چربيهاى اشباع نشده جايگزين چربيهاى اشباع شده شوند، کلسترول خون پايين مى آيد.نکته قابل توجه آن است که قسمت اعظم چربيهاى موجود در زرده تخم مرغ ،از نوع غيراشباع هستند و هيچ ارتباطى با افزايش کلسترول ندارند بنابراين از کلسترول تخم مرغ نهراسيد و روزانه يک عدد تخم مرغ مصرف کنيد.
لسيتين نيز در انتقال چربى خون و در متابوليسم کلسترول نقش دارد.

با توجه به مطلب بالا و مطالعات گوناگونى که در اين زمينه انجام شده است، مى توان به ارزش غذايى تخم مرغ به عنوان منبع غنى پروتئين ونيز ساير املاح و ويتامين ها پى برد.
به خصوص در دو گروه از افراد که نياز به پروتئين بيشترى در برنامه غذايى روزانه اشان دارند، مصرف تخم مرغ بيشتر لازم است:
1-در ورزشکاران که نياز به افزايش عضلات دارند .
2-در کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند.
براى کودکان از 9 ماهگى تا 1 سالگى: يک زرده کامل تخم مرغ يک روز در ميان و از 2 سالگى به بعد براساس ميل کودک 6-5 تخم مرغ در هفته مجاز است.
افراد بالغ نيز مجاز به مصرف 4-3 عدد تخم مرغ در هفته هستند.
حتى در افرادى که کلسترول خونشان بالاست نبايستى مصرف تخم مرغ را قطع کرد و اين افراد مى توانند 3-2 عدد در هفته دريافت کنند. زيرا با کاهش دريافت کلسترول از طريق غذا ، سنتز داخلى کلسترول در بدن افزايش يافته و حتى ممکن است بيشتر از قبل شود. نکته قابل توجه اين است که بيشتر چربى هاى موجود در تخم مرغ از نوع غير اشباع هستند و هيچ ارتباطى با افزايش کلسترول خون ندارند